Care sunt cei mai importanti factori de risc cardiovascular la femei?

Pentru femeile peste 30 de ani, se pare ca lipsa activitatii fizice este cel mai important factor de risc pentru bolile cardiovasculare. Sub 30 de ani, locul intai este ocupat de fumat.

Conform rezultatelor unui studiu australian, care a inclus peste 32000 de femei, sedentarismul (lipsa activitatii fizice) a fost asociat cu un risc mai mare de boli de inima decat fumatul, hipertensiunea arteriala sau obezitatea (la femeile peste 30 de ani).

Tot acest studiu a evidentiat ca la femeile sub 30 de ani, fumatul a contribuit cel mai mult la dezvoltarea bolilor cardiovasculare.

Aceste rezultate sugereaza ca factorii de risc pentru bolile cardiovasculare se schimba pe parcursul vietii. De asemenea, sunt necesare eforturi suplimentare pentru reducerea fumatului la varstele tinere, cu promovarea activitatii fizice pe parcursul intregii vieti. Varsta nu trebuie sa reprezinte un impediment in a face miscare, fiecare persoana adaptandu-si activitatea in functie de starea de sanatate si exercitiile preferate (mers pe jos, inot etc.)

Studiul a mai calculat de asemenea ca daca toate femeile intre 30 si 90 de ani ar practica 150 de minute de activitate fizica de intensitate moderata pe saptamana (conform recomandarilor actuale), ar putea fi prevenite 2000 de decese premature (raportat la populatia Australiei).

Ce urmeaza?

Acest studiu atrage din nou atentia asupra riscurilor asociate cu lipsa activitatii fizice regulate. Nu este nevoie de exercitii obositoare, de intensitate mare pentru mentinerea sanatatii. Recomandarea de 150 minute de activitate fizica moderata pe saptamana poate fi realizata mergand pe jos in ritm relativ alert, cate jumatate de ora pe zi, 5 zile din 7. Multi dintre noi putem include aceste recomandari in viata de zi cu zi mergand de exemplu la servici pe jos sau cu bicicleta.

Beneficiile miscarii asupra sanatatii nu tin numai de scaderea riscului de boli de inima, practic toate sistemele de organe ale corpului beneficiind de activitatea fizica regulata. Sportul combate stressul, imbunatateste calitatea somnului, functia pulmonara etc.

Referinte:

Brown WJ, et al „Comparing population attributable risks for heart disease across the adult lifespan in women” Br J Sports Med 2014; DOI: 10.1136/bjsports-2013-093090.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *