Cum renuntam la fumat? Strategii si sfaturi pentru a combate dependenta de tutun

Doriti sa renuntati la fumat? Incercati urmatoarele strategii pentru a face mai usoara tranzitia la o viata fara tutun.

Dependenta de nicotina are numeroase aspecte, care trebuie combatute separat pentru a va asigura ca nu veti reveni la obiceiurile vechi. Pe langa gestul efectiv de a fuma si efectele nicotinei asupra organismului, trebuie sa considerati anturajul, marketingul agresiv al produselor de tutun, promotiile din baruri si magazine, evenimentele nefaste care pot aparea in viata. Toate aceste lucruri contribuie in proportii diferite la stabilirea dependentei si trebuie combatute separat.Decizia de a lasa fumatul este una dintre cele mai importante din viata. Daca ati ajuns sa va interesati cu privire la renuntarea la fumat, aveti cu siguranta hotararea de a face acest pas la un moment dat. Este important sa realizati ca renuntarea la un viciu pentru totdeauna este extrem de dificila si implica o schimbare radicala a stilului dumneavoastra de viata.


Scrieti de ce vreti sa renuntati

Este demonstrat ca obiectivele scrise sunt mai frecvent indeplinite. Notati intr-un loc accesibil de ce vreti sa renuntati la fumat, in cuvintele dumneavoastra. Care sunt motivele pentru care doriti sa va lasati? Este vorba despre riscurile legate de sanatate (cancer pulmonar, boli cardiovasculare)? Doriti sa economisiti banii cheltuiti pe tigari? Vreti sa va lasati pentru copiii dumneavoastra? Orice motiv aveti pentru a renunta este bun. Este lista dumneavoastra, nu trebuie sa o aratati nimanui, doar sa o recititi periodic pentru a va reaminti de ce vreti cu adevarat sa renuntati. Cand simtiti nevoia sa fumati din nou, recititi aceste motive pentru a le readuce in centrul atentiei.

Cereti ajutorul

Multe persoane va vor sustine sa renuntati la fumat. Spuneti prietenilor, familiei, colegilor de servici ca doriti sa va lasati. Multa lume doreste sa se lase, dar putini au cu adevarat curajul si perseverenta sa o faca. Cu siguranta veti gasi persoane sa va sustina in acest demers. De asemenea, este important sa anuntati persoanele din anturaj care fumeaza de dorinta dumneavoastra de a va lasa. Incercati sa le sugerati sa faca acelasi lucru – este mult mai usor sa renuntati impreuna cu un prieten/coleg/membru al familiei.

Consultati un specialist

Renuntarea la fumat este dificila chiar si pentru cei foarte hotarati. Multe dintre simptomele lipsei de nicotina pot fi combatute prin medicamente specifice. Rugati medicul dumneavoastra de familie sa va recomande un specialist care se ocupa de consilierea antifumat in regiunea in care locuiti. Veti fi surprinsi sa gasiti multa bunavointa din partea medicilor. Renuntarea la fumat este unul dintre pasii esentiali spre o viata mai sanatoasa.

Daca nu va puteti lasa brusc, renuntati progresiv

Multi oameni isi stabilesc o data anume de la care se vor lasa si fac eforturi considerabile pentru a o respecta. Este o strategie perfect acceptabila si va incurajam sa o adoptati. In cazul in care ati incercat in mod repetat sa opriti fumatul in acest mod fara succes, revenind dupa o perioada la vechiul obicei, incercati sa renuntati progresiv. Puteti sa reduceti gradual numarul de tigari fumate pe zi, sa intarziati momentul in care fumati prima tigara din zi, sa nu fumati intreaga tigara, sa cumparati cate un singur pachet de tigari odata.

Evitati situatiile care va indeamna sa fumati

Este important sa recunoasteti care sunt situatiile in care simtiti cel mai tare nevoia de a fuma si sa incercati sa le evitati. Cautati sa vizitati locuri unde fumatul este interzis, petreceti timp cu persoane care nu fumeaza. Cand va plictisisti, cautati o activitate (orice activitate) care va pastreaza atentia, pentru a nu va aprinde o tigara. Daca conduceti catre servici, alegeti noi rute pentru a va distrage atentia de la dorinta de a fuma, mestecati guma, ascultati noi posturi de radio etc. Toata lumea cunoaste asocierea cafea-tigara. Simplul gest de a separa cele doua sau de a inlocui cafeaua cu ceai sau apa pot sa intrerupa cercul vicios.

Incercati produse antifumat

Oprirea fumatului, in special la persoanele care au fumat mult, provoaca simptome neplacute: agitatie, nervozitate, tremuraturi etc. Acestea nu sunt o scuza pentru a nu renunta la fumat, deoarece exista numeroase tratamente care combat eficient aceste simptome. Consultati un specialist pentru a beneficia de medicamente precum bupropion (Wellbutrin, Zyban) sau vareniclina (Champix), care reduc simptomele intreruperii fumatului. Exista de asemenea numeroase produse de substitutie a nicotinei: guma de mestecat cu nicotina, plasturi, spray-uri nazale.

Cum ramane cu tigara electronica?

Tigara electronica nu s-a dovedit inca eficienta in tratamentul dependentei de tutun, dar studii de amploare sunt in desfasurare pentru a defini rolul acesteia in strategia antifumat. Se pare ca administrarea mai usoara a nicotinei, existenta unei varietati de arome si pretul redus sunt mai degraba factori care favorizeaza consumul.
Atentie la continutul ridicat de nicotina care poate fi administrat prin tigara electronica, in functie de concentratie putand depasi cu mult cantitatea din tigarile obisnuite. De exemplu, o concentratie (medie) de 18 mg/mL de nicotina in solutia pentru alimentarea tigarii electronice inseamna ca 1 mL contine 18 mg, aproximativ echivalentul unui pachet de tigari obisnuite. Multe persoane consuma mai mult de 1 mL pe zi si eventual asociaza si tigari obisnuite, ceea ce inseamna administrarea unei doze foarte mari de nicotina.

Controlati stress-ul

Relaxati-va cu fiecare ocazie. Stress-ul induce frecvent dorinta de a aprinde o noua tigara. Daca serviciul dumneavoastra este stresant, incercati sa va organizati cat mai mult munca, pentru a avea o rutina eficienta. De asemenea, profitati la maximum de timpul liber pentru a va relaxa, pentru a face exercitiu fizic si a va odihni suficient.

Bucurati-va de micile realizari

Incercati sa nu va ganditi cum veti renunta la fumat in viitor, faceti pasi mici in fiecare zi. Bucurati-va daca reusiti sa fumati mai putine tigari, daca a trecut o zi fara sa fumati. Oferiti-va recompense pentru aceste mici realizari care conteaza foarte mult! Petreceti mai mult timp cu familia sau folositi banii economisiti pentru a va cumpara lucruri pe care vi le-ati dorit de mult timp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *