Sistem de sanatate mai bun: 2/11 Nu tipa, explica!

De ce sa tipi la pacienti? Ca nu fac ce vrei tu sa faca? Sunt oameni in fond, nu trebuie sa ii controlam noi din postura de medici. Tu daca ai merge la medic si ai fi bolnav, ai vrea sa se tipe la tine? Sau ai vrea sa dai peste o persoana care iti explica de ce trebuie facute anumite lucruri, de ce exista intarzieri la coada de la cabinet, de ce trebuie sa iti iei pastilele intr-un anumit mod? Din nou, exemple pot fi mii…

Mi se pare absolut condamnabil sa tipi la un pacient. Nu vei obtine decat in prima instanta o satisfactie, se va intampla ceva pe moment, dar pe termen lung te-ai compromis ca medic, ca om. Ai tipat la un om bolnav, acel om te va tine minte toata viata pentru modul in care te-ai purtat. Respectul va disparea, vei fi mai pasibil sa fi dat in judecata, sa apari in presa etc.
In schimb daca explici, castigi colaborarea pacientului, care sigur va fi mai intelegator, va respecta indicatiile, te va recomanda prietenilor si familiei sale, te va respecta pentru ca ai fost intai de toate om! Toata lumea castiga.

Din nou, nu dureaza mult, trebuie doar un pic de deschidere.

Exemplu ideal: ai o coada mare de pacienti la cabinet, incerci sa rezolvi pe toata lumea cat mai repede. Prescrii un medicament nou pacientului Popescu – Dl. Popescu nu intelege de ce trebuie sa mai ia inca o pastila si ca trebuie sa o ia dimineata pe stomacul gol. Rogi asistenta sa anunte pe hol pe dl. Ionescu care asteapta la rand ca medicul ofera niste explicatii suplimentare pacientului de dinainte si ca il va vedea cat se poate de repede. Dl. Ionescu intelege ca este aglomerat, a fost bagat in seama si nu a fost uitat in sala de asteptare si poate in sufletul lui se gandeste ca medicul asta chiar isi da interesul. Intre timp, dl. Popescu din cabinet intelege mult mai bine necesitatea tratamentului si ii multumeste medicului ca i-a explicat. Intra si pacientul Ionescu, medicul zice intai de toate scuze pentru asteptare si apoi incepe consultatia. Discutia incepe evident mult mai productiv. Popescu si Ionescu pleaca de la respectivul medic mult mai fericiti, pentru ca au fost in primul rand tratati cu respect. Popescu ajunge acasa si ii spune sotiei ca a fost la un medic bun care i-a dat un medicament nou si ii explica si ei de ce are nevoie de pastila asta. Si sotia domnului Popescu este mai fericita pentru ca a fost ingrijorata toata ziua pentru sotul ei care era la doctor. Domnul Ionescu intre timp se intalneste cu prietenii lui. Le povesteste ca a fost la un medic care i-a vorbit tare frumos. Doi dintre prieteni se simt incurajati si ii zic ca se vor programa si ei la o consultatie.

Intelege ce vrei din exemplul de mai sus, dar eu sunt convins ca in realitate cam asa se intampla lucrurile cand explicatiile se ofera cu respect si rabdare. Cand nu tipa nimeni. Imagineaza-ti cum ar fi fost situatia de mai sus daca medicul se punea pe racnit.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *